Makineninizin konumuna göre isigin gelis yönü önemlidir çünkü gölgeler buna göre sekillenir. Asagidaki resimlerde belli basli isik yönleri ve resimlere olan etkileri görülmektedir.
Isigin yönü makinenizin otomatik poz ayarini da etkiler. Örnegin arkadan aydinlanmis bir sahnede öndeki nesnelerin silüeti görünür ve arka isik o kadar baskindir ki otomatik pozlama sistemi tüm sahnenin aydinlik oldugunu sanip poz ayarini düsük tutar; sonuçta resim olmasi gerektiginden daha koyu (düsük pozlanmis) çikar. |
Yandan Aydinlik.
Isik bir yandan çok daha güçlü sekilde gelir. Böylelikle resimdeki doku ve hacim (dolgunluk) etkisi artar çünkü gölgeler daha belirginlesir. Manzara fotografçilari genellikle sabahin ilk isiklarinda veya ikindi vaktinin sonlarinda çalismayi tercih ederler. Bu vakitlerde günes daha asagidadir ve isik daha yandan gelir. Bu isik, yüzeylerde ilginç doku efektleri yaratir. |
Önden Aydinlik.
Isik dogrudan nesneleri aydinlatir. Bu sekilde yüzeylerdeki gölgeler belli belirsiz olur ve ayrintilar kaybolur. Sahne daha tekdüze görünürken hacim etkisi en aza inmistir. Bu resimdeki tahta çitlere ve kus resminin oldugu tabelanin içine dikkat ediniz. |
Arkadan Aydinlik.
Isik resmi çekilen nesnenin arkasindan gelir. Nesnenin kameraya bakan yüzü gölgede kalmistir. tomatik pozlama ayari arkadan aydinlik durumunda düsük pozlamaya egilim gösterir. Bunun nedeni arkadan gelen isigin sahneye hakim olmasi ve öndeki objeleri bastirmasidir. Bu durumlarda poz telafisini arttirmak gerekir. |
Üstten Aydinlik.
Bu isik ögle günesinde disardayken veya kapali ortamlarda tavan aydinlatmasiyla olusabilir. Böyle bir isik altinda portre çekecekseniz, göz çukurlarinin karanlik ve burnun da parlak çikacagini bilmelisiniz. Imkân bulursaniz kisiyi gölge bir alanda resmediniz. |