Gündogumu ve günbatimini pozlamak diger zamanlara nisbeten daha kolaydir, çünkü isik diger zamanlardaki kadar kritik degildir. Eger poz ayari düsük tutulursa renkler daha zengin ve daha koyu çikar. Poz ayari yüksek tutulursa da renkler sadece biraz daha açik çikar. Görüldügü gibi her iki durumda da pozlamadaki hata önemli sonuçlar dogurmaz. |
Bu resimde oldugu gibi Günes ufukta yükselirken genellikle tabak gibi dümdüz bir görüntü arzeder. |
Gündogumu ve günbatimi kendi baslarina pek ilginç olaylar degildir. Ancak ufuk çizgisindeki objeler veya bu resimdeki siyah bulut gibi atmosferik olaylar farkli görüntüler olusturur. |
Gökyüzündeki renkler günesin dogumundan önceki yarim saat ve günesin batimindan sonraki yarim saat içinde en zengin tonlarinda görünürler. Bu zamanlarda gökyüzündeki renk degisimlerini izlemek sabir gerektirir ancak ödülü de büyük olur. Ödüllerden biri günesin kendisinin ortada görünmeyisi ancak zengin bir isik demeti sunmasidir, böylelikle pozlamadaki olasi problemler büyük ölçüde ortadan kalkmis olur. Diger ödül ise, bulutlarin günesten yansiyan isiklarla olaganüstü görüntülere bürünmeleridir, hatta bulutlar bazan isigi diger bulutlara yansitirlar ve fotografçi kendini renk yansimalarinin dansi arasinda bulur.
Buradaki büyüleyici nokta her bir gündogumu ve günbatiminin tam anlamiyla essiz olmasidir. Gerçekten de hiçbir gündogumu ve günbatimi digerine benzemez. Günesi de resme dahil etmek istiyorsaniz en ideal durum günesin bir sis/pus tabakasi arkasinda yumusak bir görünüme sahip olmasidir. Eger günes beyaz veya sari bir top gibi parlak görünüyorsa, ya baska bir obje bulun ya da dönüp günesin aydinlattigi nesneleri resmedin. |
Günesin bir bütün olarak içinde oldugu günbatimi veya gündogumu resimleri düsük pozlanmis ve beklenenin altinda koyu çikabilir. Bunun nedeni arkadaki günesin parlak isiginin daha önde kalan objelere baskin olmasidir. Böyle durumlarda poz telafisini 1 veya 2 kademe arttirmalisiniz. |
ÖNEMLI NOT: Sakin optik vizörden dogrudan parlak günese bakmayin. Gözünüz ciddi anlamda hasar görebilir. |
Tam gündogumu veya günbatimi esnasinda resimler çekmenin yukarida saydigimiz avantajlarinin yanisira söyle bir durum da sözkonusudur: Bu saatlerdeki zengin ve sicak isiklar üzerine düstükleri herseyin renklerini degistirir. Iste bu anlar gerçekten siradisi resimler çekmek sansi verir. Renkler -günün diger zamanlarinda görülmeyecek kadar- sicak ve yumusak bir hâle yayarlar. |
Sabah ve ikindi günesi resim çekmek için ideal zamanlar olabilir. Bu saatlerde günese dogru resim çekmek yerine günesi arkaniza alarak resim çekerseniz, simsicak renkler içinde yikanan görüntüler elde edersiniz. |
Uzun odak uzakligina sahip bir objektifle çekilen resimlerde günes bir disk gibi görünür ve resmin en önemli unsuru haline gelir. Önde kalan objelerin silüetleri de resme ayri bir hava katar. |
Bu resimde fotograf makinesi öyle konumlandirilmistir ki günes binalardan birinin arkasinda kalmistir. Böylelikle parlak günes isiginin resmi dagitmasina izin verilmemistir. |